Radyrfej, avagy David Lynch egy túlértékelt fasz

Lynchnek látványvilága kétségkívül designos. Ez azt jelenti egyedi és felkelti a figyelmet, nem feltétlen azt hogy jó, de nem ezzel van a gond, hanem hogy látványtervezés helyett rendezni akar.

A barom pedig nem sokat rakott le az asztalra rendezés terén. Ez is mutatja alkalmazkodóképtelenségét, sőt: tehetségtelenségét. Nem lehet rábízni dolgokat.

Csinált néhány rövidfilmet kezdetnek mint oly' sokan, nem kell azokkal törődni. Utána jött a Radírfej, amit 5 évig csinált (részletesen itt foglalkozunk vele), majd az Elefántember és a Dűne, azaz két olyan film aminek a történetét nem ő írta. Jók is lettek. Ezt kihasználva sajnos elkezdtek pénzt hozzávágni a semmire, és bizony úgy is jártak a befektetők. Mint a Radírfejjel.
Ha megnézzük, a fickó megcsinálta a Kék Bársonyt (az első alkotás aminél az emberek összevonták a szemöldöküket), majd jöhetett a Twin Peaks ami mint kiderült öncélú baszakodás volt, ami a végén kijelentette: A Sátán Tette. Hogy mire akarnak itt folytatást, a világ legnagyobb rejtélyei közé tartozik, pláne hogy az eredeti sorozatot alig 6 rész után sikerült tönkrecseszni.
Utána elment vackokat csinálni egy rövid időre, majd megcsinálta a Mulholland Drive-ot. Kétszer. Ezzel is megbukott, mert szarul mesél, így három kimenetel lehetséges ha megnézed: szart se értesz az egészből de lenyűgöz a fura ("szürreális", "lynches") látványvilág, vagy nem értesz belőle szart se és nem jön be a torz, Lynchre jellemző látványvilág, és végül harmadszor látod mekkora átverés a szokatlan megvalósítás és hosszú terjedelem a mondanivalóhoz képest, ami mindössze annyi, Hollywood felzabálja a tehetségeket, nem érdekli ki áll a vörös szőnyegen, de mindig áll ott egy "sztár".
Ebből a bukásból már vissza sem tért, vackokat rendezett pénzért hogy éhen ne haljon, közben a 2002-es Rabbit még beesett de arról már te se hallottál.És most megint csinálja a Twin Peakst, bár egyértelmű hogy hatalmas bukás lesz a dolog.

Tehát összesen 4 + 2 +1 film a faszi életműve:
1) Radírfej 2) Kék Bársony 3) Twin Peaks 4) Mulholland Drive
1) Elefántember 2) Dűne
1) Rabbit
Nem mondanám erre hogy nagy rendező. Pláne ha megnézzük, az évtizedek alatt mit sikerült összesen kihúzni belőle a Radírfejről:


"Fogalmam sincs mit csinálok, csak egy rakás random ötletet rakok egymás mellé szabad asszociáció alapján" - mondja. Tehát nekünk mindössze annyi a dolgunk hogy a történet alapját amit nem-filmes eszközökkel a vászonra öklendezik kiderítsük, és az egész máris lebomlik valami tökegyszerűre, mi meg végre átverve érezhetjük magunkat.

A Radírfejnél is pont így van, ráadásul ennél az alap a készítő életrajzában keresendő: Lynch akkoriban csóró volt mint állat, mire a nyakába szakadt az is hogy a nője terhes lett, és ettől totálra kétségbeesett (3. perctől).


Szóval a Radírfejet 5 évig csinálta, bár nem látni a belefeccölt energiát. Amiért nyilván emlegetett marad, az ez a képkocka:


Ez kb. az egyetlen ~érdekes pillanat az egész trágyadombban, ami vmi kihalt helyen kódorgó pinafejjel indul:


A kihaltság nem "posztapokaliptikus", vagy mittomén mit találtak még ki rá (pl. indusztriális), hanem egyszerűen csak üres és magányos. Nem a fim világát mutatja be, sem hangulatot nem kreál, egyszerűen csak üres.
A fickót meg azért hívtam "pinafejnek", mert a bevezetőképsorokban ezen főszereplő fejéből kijön a későbbi "baba" amit bár a reviewk "spermaszerű"-nek mondanak, én inkább gyomor + béldarabnak mondanék, de tökmindegy. Szóval az a vacak legyen sperma. Ezen sperma kijön a férfiból (ne feledjük a "szabad asszociáció"ról szóló Lynch kommentet: emiatt nem baj hogy a szájából, és hogy a fej az űrben lebeg), beleesik vmi folyadékba (magzatvíz), és utána konkrétan egy születést látunk a pinán belülről, hogy a köv. pillanatban a faszit bámuljuk. Bár mint a 30. percre kiderül ő az apa nem a megszületett.

Az első 30 percben ezen kívül minicsirkéket állnak neki enni. Őszintén szólva mi a retekért nem figyelt oda egyik kritikus sem  arra a minimális elhangzó szövegre? Ezek a csirkék nem valódi állatok, hanem "ember készítette". Azaz - szabad asszociáció - mirelit csirkefalatok (a kispénzű Lynch nyilván ezt ette, és akkoriban ez totál újdonság lehetett mikor ő volt fiatal - 1970-es évek). Szóval nincs itt semmi érdekes.
Az meg, hogy időnként miért fagynak meg a figurák? Hát mert egyszerre csak 1 karaktert kíván mozgatni a főszereplő mellett. Nem kell törődni ezzel sem.
A 30. perc azzal ér véget hogy bejelentik, vmi gyerek született. Tőlem aztán.

A párbeszédek azért "értelmetlenek", mert mindenki leszarja Henry/Lynch problémáját a születő gyerekkel, egyedül hagyják a problémával. Szóval a szövegek nem értelmetlenek,csak az teszi őket azzá hogy a karakterek akik mondják egymást magukba zártak és nem érdekli őket a központi probléma. Ílymódon mindössze egyszerű művészi eszközök, nem filmes karakterek. Lynch nem filmet készít - most sem -, hanem vmi művészi cuccot alkot. Miért nem megy festőnek az ilyen?

A bébi meg attól olyan kretén hogy ráadásul születési rendellenessége van - ne feledjük, Lynch aggódott a születendő gyerek teremtette egzisztenciális helyzet miatt.
A következő szegmens pedig mindössze annyi, hogy az újszülöttel minden baj van: mutáns, sír, beteg stb.
Az asszonyról nem is szólva. Aki csak elhízik, és tovább ontja magából az újszülötteket megállás nélkül.
Az egész házasság saját életre kel, és saját maga torz másává válik.
Utána (kb. 56. perctől) a mindenkinek fejtörést okozó szomszéd valójában roppant egyszerű szerepére koncentrál: az a (félre)kefélés/új kapcsolat is csak a kilátástalanság a gyerek, illetve a (korábbi) asszony miatt.
A fa betolásával megy egyszerűen a családfát szimbolizálja, ahogy a gyerek átveszi a  szülő helyét - és hogy az az izé lép az örökébe csak még jobban zavarja Lynchet.

A fejből készített radír? Egyszerű a válasz: egy gondolatot von ki a boltos a fejből (asszociáció, értem?). Milyen gondolatot? Egy olyan korban ahol terhesség esetén a házasság mondhatni kötelesség volt, csakúgy a gyerek megszülése, ez egyszerűen az abortusz szinonímája. És oda is jut el a film: a fickó megöli a magzat/mutáns/csecsemőt.

-------------

Egyszóval nem azért átverés mert nincs mondanivalója, hanem mert a mondanivaló egyszerű mint egy szög, a tálalás misztikuma hamis körítés.

Comments

Popular posts from this blog

Swamp Attack Wiki (episode 1-10)

Herkules, 1-6 évad (sorozat, 1995-1999, The Legendary Journey)

Bűbájos Boszorkák 9-11. évad