Hülye reklámok 65 - főzőblog

Persze azt félretéve hogy még soha nem láttam olyan receptet ami úgy épült volna föl ahogy az Egyszeri Ember elvárja, azaz alaprecept + hogyan turbózzukfel + hogyanfűszerezzünk (hé, nekem is szabad álmodozni utópiáról!), nyilván én is ezekből az oldalakból főzök, mert legalbb könnyen gyorsan összehasonlíthatom a recepteket és leszűrhetem ami nekem jónak tűnik.
A nyomtatott receptkönyvben meg képtelen vagyok megtalálni a recepteket, mert énsose akartam úgy főzni hogy "na, együnk egy levest", hanem mindig csak úgy hogy "marhalábszár/csirkecsőr/cukkini van itthon, mit lehet csinálni belőle?", azt meg aztán lesheted. Csak a fantázianevek vannak a tárgymutatóban pl.:
- "narancsos gyros". Hát tarts érte műveletlennek, de énse úgy születtem hogy tudjam miből készül a gyros!
- "szűzpecsenye". Nem, nem tartok itthon lemészárolt szüzeket.
stb.

Azt is tudom, hogy a diverzitás (különbözőség) tartja életben a blogokat. Így az egyik a biokajákra specializálódott (nármi is legyen az a "bio"), a másik a paleora, valahogy egyik sem a csülökpörköltre...

Most ezt találtam:


Nos, én egész jól főzök mióta rájöttem hogy csak követni kell a receptet mint kémiaórána kísérletnél, és hogy mégis mit jelentenek az olyan (sehol el nem magyarázott) alapdolgok, mint rántás, "egy csipet", "egy kevés", meg "ízlés szerint". B*meg, először csinálom, nincs "ízlés szerint" kretén!
Nagyanyámnakis hiába magyaráztam hogy nem, semmi értelme hogy "csináljuk együtt", mert lesz*rom. Ránézésre nem tudom hogy az a darab zöldség/hús/akármi mennyit nyom a boltban, és hány adag lesz belőle a végén! Plusz egymilliárd évbe kerül megfőzni mindent amit a nagyi csinál (én maradok a 20-40 perces recepteknél a ritka kivételektől eltekintve), de csakévente kétszer beszélünk.

Arról nem is szólva hogy nem, nem kemencével fűtöm a lakást az erdővégen magam vágta fával; nekem villanyrezsóm van, meg radiátorom. Nem a tázhellyel fűtök, így a párolt zöldségről le kell mondanom (egy leves, azaz főzés tart mondjuk 30-60 percig és nem kell ott állnom, egy párolás 90-120 percig és nem tudok mást csinálni, max olvasgatni közben), ugyanígy az "alaplé"-ről, ami asszem valami féligkész betöményített leves, ami ráadásul sok helyet foglal, és ha kész se lehet megenni. Persze ha kandallóval fűtesz és főzöl mint a középkorban, és 10-20 fő együtt lakik a parasztházban, AKKOR az a jó megoldás, de ma nem reális.

A linkelt blog elméletileg azt a közönséget célozza meg aki kevés pénzből (-1000 HUF), 2 főre csinálna meleg kaját. Azzal a plusszal, hogy hagyományos cigány recepteket (egyelőre az ürge- és varjúpörköltet nem) is felhasználják, közzéteszik.
Ám durván elbukik, ezek miatt:
- tésztát házilag készíteni KÍNSZENVEDÉS. Gyúrni, keleszteni, szeletelni... Vagy félnapos meló, de 4 óra minimum. Vegyél inkább boltban.
- 20 dkg bab (+25 dkg tészta) két főre röhelyesen kicsi mennyiség.
- 1 kanál zsír az kb. 2 kanál olaj (mert a zsír puposan van a kanálban az olaj meg laposan). Ez 20 dkg (kb. 1 konzerv) babhoz nagyon sok (40 dkg babhoz lenne jó).
- Ha "költségkereten belül" címmel csinálok receptet, akkor bizony oda kell írni az összetevőkhöz hogy mennyibe kerültek!
Egy gyors online kutakodás alapján : [25 dkg liszt ~ 37 HUF, tojás ~ 30 HUF, só ~5 HUF (hé, vmit rá kellírnom!)] = 70 HUF + rakat idő + sütés költsége VAGY 150 HUF bolti késztészta, zsír ~30 HUF, vöröshagyma ~20 HUF, bab: konzervet is vehetünk vagy áztathatunk nem érdekel, kb 200 HUF. Összesen kb. 400 HUF + sütéshez szükséges áram/fa/szén/gáz ~ 500 HUF. Ezt én felszoroznám 2-vel, mert a recept legfeljebb 1 adag, és ott vagyunk az 1000 HUF-nál.
De mint mondtam ezt NEM NEKEM ÉS NEM ITT KÉNE MEGCSINÁLNOM.
- mások más recepteket néztek, és jelezték hogy olyan alapanyagok vannak említve mint "bio leveskocka". A probléma rögtön ott van hogy ez 100 HUF-al MINIMUM többe kerül mint a sima Maggi/Knorr nem-bio (nem tiszta mi a különbség amúgy a bio- és nembio között, agrármérnökként minden tanár azt mondta hogy semmi). Amikor pediga cél az "olcsó de jó", akkor 100 forint sokat számít! Nemajánlgatunk luxusdolgokat, mint biotermékek, hacsak nem tudunk olyat mutatni ami nem drágább mint a nem-bio/nem-energetizált/nem-pívízzel készült változat (<= a pí-víz egy átverés, semmiben nem különbözik a csapvíztől)!
- szintén hiányzik végezetül az elkészítéshez szükséges teljes idő. Házilag készített tésztával az bizony nem 20-30 perc lesz...

Comments

Popular posts from this blog

Swamp Attack Wiki (episode 1-10)

Herkules, 1-6 évad (sorozat, 1995-1999, The Legendary Journey)

Bűbájos Boszorkák 9-11. évad